یادداشت ...

فکر من ...

یادداشت ...

فکر من ...

از گل ها و گیاهان و درختان، باید آموخت!

از گل ها و گیاهان و درختان، باید آموخت! خیلی چیزها را. مخصوص در فصل بهار که سرآغاز شکوفایی و طراوت و زنده شدن است. آری زنده شدن پس ار رسیدن، ریختن و مردن! * نیاز تنفسی ما را فراهم میکنند، از میوه های خود، از طراوت و سرسبزی بصری، از لطفات، زیبایی، برگ، ساقه، چوب، خواص طبی و درمانی، خوردنی ها و نوشیدنی ها، مواد صنعتی، ساخت خانه، لوازم منزل، لوازم آرایشی، تزئینات ، سوخت، تفریح و هزاران موارد عالی و کارآمد.   


 چه کسی این ها را خلق کرده؟ یک خدای واحد یا خدایان متعدد با قدرت های متفاوت و متضاد! و با چه وحدتی؟ یا شاید خود به خود این همه تنوع با این همه کارایی بوجود آمده. کاش میشدخود به خود همین الان موجوداتی خلق شوند دو پا با دو دست و یک سرو و دو چشم و یک بینی و یک دهان و همانند ما! همه زیبا، خوش خلق، مهربان، بدون کینه، بدون دروغ و ریا، بی تکبر، یک انسان آرمانی و نه یکی، هزاران و میلیون و میلیاردها تن.

و در اصل تنها اوست، با این همه زیبایی و مخلوقات متعدد و متنوع. شاید بشود گفت قدرت این خدای واحد، منظورم هر کدام از صفاتش است، مثل علم، حلم، بزرگی، بلند مرتبگی، قدرت، لطافت، حکمت، صبر، یکتایی، رحمن بودن، رحیم بودن، پوشاننده گناهان، و هزاران صفت نیکو که فقط شایسته اوست را به خدایی تشبیه کرد!

چون آنقدر تک تک این صفات عظیم و عمیق اند که هرکدام را که بررسی کنی هرگز به کنه ذات آنها و به عمق هر کدام نخواهی رسید و شاید این همه عظمت در ذهن مردمان گذشته و برخی مردمان امروز باعث شده به چنین تصورات و تفکراتی روی آورند و نتوانند یک خدا را با این همه صفات مختلف عظیم درک کنند و به چه خدایی روی آورند و هر صفتی را در یک خدا متصور شدوند؟!(مقایسه با خود و با خود ضعیف نسبت به خدایی با این همه کرامات باعث ایجاد چنین برداشت هایی میشود. به علت های دیگر اشاره نمیکنم  که بیشتر جنبه اخلاقی دارند).

اما به خاطر اینکه آنها خدا را با نیروهای درون خودشان مقایسه می کنند او را محدود می کنند و با مقایسه خود با او، به تصور غلطی رفته و قیاس درستی را انجام نمی دهند.


یکشنبه 1398/01/18 ساعت 22:39 و  * جمعه 1398/01/23 ساعت 9:30

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.